VÝSTAVY / AKCE / DOPROVODNÝ PROGRAM
Provoz galerie je přerušen.
Vernisáž 10. 7. 2018 v 18 hodin / Výstava uspořádaná k výročí 30 let od úmrtí Bohumíra Matala. Výstava potrvá do 15. 9. 2018
Výstava Bohumíra Matala / Přirozený svět
Vernisáž / Galerie Artikle / Úterý 10. 7. 2018 v 18 hodin
Hudební program / Alexey Aslamas (housle), Stanislav Vacek (viola)
Výstava potrvá do 15. 9. 2018
Kurátorka Martina Šviková
Bohumír Matal / Přirozený svět
Výstava uspořádaná k výročí 30 let od úmrtí Bohumíra Matala upozorňuje na jednu z možných perspektiv, jak lze dílo tohoto matadora brněnské poválečné malby interpretovat. Název výstavy odkazuje ke konceptu přirozeného světa, stěžejního tématu Jana Patočky, jenž Patočka nově rozvinul koncem 60. let, tedy ve stejné době, kdy Bohumír Matal začal malovat své první konstruktivně orientované obrazy z cyklu Přítomnost člověka. Matal koncem 70. let věnoval několik obrazů památce Jana Patočky a zdá se, že nazírání Matalovy tvorby optikou fenomenologie přináší mnoho zajímavých souvislostí. Výstava v galerii Artikle se proto snaží poukázat na některé společné motivy Matalovy tvorby a Patočkovy filozofie – od představy prostoru jako geometrické struktury přes pojetí člověka v tomto prostoru zakotveného až po představu pohybu jako jednoho z předpokladů subjektu. Tato témata jsou sledována napříč Matalovou tvorbou. Na výstavě tak budou zastoupeny obrazy z cyklů Člověk ve městě – město v člověku, Cyklisté, Přítomnost člověka, Pomníky nebo Vesmírná haraburdí.
Výstava je uspořádána z několika soukromých sbírek známých sběratelů a z majetku rodiny.
Katalog k výstavy vyjde v průběhu konání výstavy.
Bohumír Matal (13. 1. 1922, Brno – 7. 7. 1988, Prudká u Doubravníka)
Bohumír Matal je jednou z nejvýznamnějších osobností brněnské poválečné malby. Po návratu z nacistických pracovních táborů se stal nejmladším malířem Skupiny 42. V 50. letech byl jedním z iniciátorů progresivní umělecké skupiny Brno 57. v 1. polovině 60. let prošla jeho tvorba krátkým obdobím experimentů s lyrickou abstrakcí. Po roce 1968 našel před sílícím tlakem režimu útočiště na brněnském venkově, kde se koncem 60. let s novou silou projevilo konstruktivní založení jeho tvorby. V cyklech Přítomností člověka, Ptačích herců nebo Postav ve zúženém prostoru navázal na své původně civilistní téma člověka, který je prostoupen okolním městem (Člověk ve městě – město v člověku). Vlivem dobových reduktivních a neokonstruktivních tendencí rozvinul koncem 60. let specifický výtvarný jazyk, který ale neztratil existenciální podtext jeho raných děl.
Tvorba Bohumíra Matala je zastoupena ve všech veřejných sbírkách České republiky (NG v Praze, MG v Brně, KGVU ve Zlíně, Muzeum umění v Olomouci atd.), v Německu v Kunstmuseu v Bochumi, v Galérii města Bratislavy na Slovensku a také v mnoha soukromých sbírkách v České republice, Německu, Rakousku, Francii, Austrálii apod.
11. 7. 2018