Přeskočit na obsah
Na tomto webu používáme cookies. Dalším setrváním na webu souhlasíte s jejich použitím pro sběr dat.

VÝSTAVY / AKCE / DOPROVODNÝ PROGRAM

Vernisáž výstavy významného brněnského malíře 13. března 2018 v 18:00 hodin.

Výstava Petra Veselého / Podívám se pod tu starou lavici vzadu, všechno tam je
Vernisáž / Galerie Artikle / 21.3.2018 v 18:00 hod
Výstava potrvá do 14.4.2018
Kurátor Richard Adam
Foto: Martin Vybíral


Petr Veselý / Podívám se pod tu starou lavici vzadu, všechno tam je

Richarde, zdál se mně sen, ve kterém jsem instaloval výstavu, jejíž součástí ovšem byl i Tvůj objekt, vznikající částečně na místě. Nedokázal bych ho už popsat, měl být nějak nalepený na zdi, zeď snad měla být jeho součástí... Další popisuju v přiloženém vyjádření, tedy došlo k tomu, že tam přišli nějací lidé a začali instalovat taky. Možná už ve snu, ale spíše až po probuzení jsem začal v duchu (!) psát svoji reakci, svůj protest vůči události prožité ve snu. Nakonec mně to nedalo, sedl jsem si k počítači a napsal to:


Prohlášení k události, která se stala během instalace výstavy

Vzhledem k tomu, že jsem byl před časem závazně pověřen k vytvoření koncepce výstavy a její realizací, musím se vyjádřit k její reálné podobě a k tomu, k čemu se zejména v závěru přípravy bez mého vědomí a souhlasu zvrhla. Původní pojetí instalace mělo být jakousi poctou Richardu Adamovi a vlastně i jeho zřejmě první prezentací jako autora, nikoli jen jako sběratele či kurátora.

Můj výběr dalších autorů a charakter jejich prací byl v koncepci této skutečnosti do jisté míry podřízen a to i v souladu se záměrem citlivého přístupu k povaze původně nevýstavního prostoru.

Připouštím, že při realizace Richardovy instalace krátkodobě došlo k pochybení v technologickém postupu, který jsem v průběhu přípravy přehodnotil a vzhledem k vlastnostem prostoru (vlhkost zdí) jsem nově zvolil materiály, které by stěny sanovaly dlouhodobě, tedy nejen po dobu výstavy. Také pro papírový objekt Richarda Adama (Vrstvy), který jsem měl čest realizovat, jsem zvolil materiály odolávající jak přítomné vlhkosti, tak zajišťující jeho dlouhodobou konzervaci. Korektura postupu v prvním případě ani náročnost v druhém v žádném případě nijak neohrozily termín zahájení výstavy, ani významové a estetické kvality instalace, tedy ani obsahový kontext s pracemi ostatních vybraných autorů.

Spektakulární videoprojekce nejmenovaného významného českého umělce, která se náhle objevila na čelní stěně sálu a zcela rozložila původní koncept výstavy a dokonce jakési její „spontánní dotváření“ mně neznámými osobami, ve skutečnosti ovšem ničení instalace zejména Richarda Adama, mně (a zřejmě i mým kolegům) natolik vyrazily dech, že jsem nebyl schopen pohotově jakkoli reagovat nebo nějak vyhodnotit příčiny a okolnosti takového chování. Nejsem toho schopen ani nyní, pokládám je za bezohledné, neomluvitelné, bezprecedentní a od podoby výstavy se distancuji.

Děkuji za pozornost.  P. V. 01. 2018

13. 3. 2018